Easy-Beat Club
Podium
De eerste beat-club in
Hengelo is begin 1965
gestart in Hotel Deters. Al
snel krijgt de club
landelijke bekendheid,
publiek komt uit
Amsterdam speciaal naar
Hengelo. Vele bekende
bands treden er op zoals
The Golden Earrings, The
Motions en Johnny Kendall. Herman Brood
misleidt het publiek in Duitsland en komt
daarna regelmatig naar de club. Als bekendste
Engelse band komen The Pretty Things naar
Hengelo om de boel op stelten te zetten. Het is
een heftige tijd die maar anderhalf jaar duurt,
maar die wel 10 jaar lijkt. Lees hier de verhalen.
realiseert zich dat de beatmuziek steeds populairder wordt. Ze besluiten deze muziek te gaan
spelen. De groep bestaat uit Hans Borchert -rhythm gitaar-, Karel Buitinga -solo gitaar-, Huub
Fortgens -zanger-, en de 15-jarige drummer Grobben. De naam van de basgitarist is niet meer
bekend. Ze noemen zich The Cochrans, naar Eddie Cochran, een befaamde Amerikaanse rock
’n roll artiest. Het eerste optreden is in het jongerencentrum Kreejenus aan de
Langelermaatweg. Daarna worden ze gevraagd om op 23 januari 1965 in het Wapen van
Hengelo aan de Deldenerstraat op te treden. De naam Easy-Beat Club wordt meegenomen van een club in Zwitserland. Na een
paar avonden trekt de groep meer dan 200 man zodat ze er met de benen uithangen.
Easy- Beat Club in Deters
Hans en Huub besluiten om zelf een club te beginnen. Ze zoeken een zaal zoals de Cavern in Liverpool. Ze proberen eerst de
fietsenstalling onder de Telgenflat, de akoestiek blijkt daar belabberd. De grote zaal achter
Hotel Deters aan de Beursstraat is wel geschikt en ze komen met Toon Westerik, de uitbater
van Deters, tot overeenstemming. De zaal wordt opgeluisterd met grote gestileerde kartonnen
koppen van The Beatles. Die hingen eerst bij muziekwinkel Huigens aan de gevel. The Cochrans
treden er een paar keer op en het succes wordt groter, dus vindt Borchert het tijd om
bekendere bands te laten optreden. De band Les Copains uit Lingen (D) treedt op 13 maart als
eerste op. Als een lopend vuurtje gaat door Hengelo dat in Deters
beatbands optreden. In korte tijd wordt de club een trekpleister voor beat liefhebbers. De volgende
optredens van dezelfde Duitse groep zijn voor een volle zaal. De vaste bezoekers van het deftige
Hotel Deters vinden beat muziek barbaars en een grote schok. De tussendeuren van de zaal naar het
café kunnen het geluid ook bij lange na niet dempen. Maar vanwege de grotere omzet kiest
Westerik toch voor de live muziek van de Easy-Beat Club op zaterdagavond.
Platen in de pauze
De bands spelen over het algemeen drie kwartier en dan een kwartier pauze. Borchert wil de stilte opvullen met het draaien van
grammofoonplaten. Hij vraagt daarvoor Pel Kotkamp die bij Muziekhuis Ter Horst aan de Telgen werkt. Pel neemt plaatjes mee uit
de winkel en draait die in de pauzes van de optredens. In de winkel van Ter Horst doet Pel de inkoop van de populaire muziek. Op
zaterdag komen de bestelde platen binnen en geregeld zit er een nieuwe opname bij van bekende groepen zoals The Beatles en
The Rolling Stones. Pel houdt die nieuwe plaat even achter en verrast dan ‘s-avonds de bezoekers van de Easy-Beat met een
splinternieuwe plaat die nog niet verkrijgbaar is.
Herman Brood
In juni 1965 wordt gefluisterd dat er een geweldige groep optreedt over de
grens in Rheine. Een groepje medewerkers van de club gaat kijken. De band
noemt zich The Moans. Tot verrassing van Kotkamp zit Herman Brood in
deze groep. Brood en Kotkamp hebben begin jaren 60 in Zwolle op de H.B.S.
bij elkaar in de klas gezeten en kennen elkaar goed. Pel loopt naar het
podium en begroet Herman . Deze houdt direct zijn vinger voor de lippen
om niet verder te praten. In de pauze vraagt Pel wat dat nou betekent.
Herman legt uit dat ze een Engelse band voorstellen en dus geen
Nederlands kunnen. The Moans spelen geweldig en de band wordt
gecontracteerd voor de Easy-Beat. Daar spelen ze voor het eerst op 26 juni
1965. Ze worden zo geliefd dat ze de huisband van de club worden en er
vele keren optreden.
12 uur sluitingstijd
Hans Borchert komt in contact met het concertburo van Arl Klap in Den Haag die veel beat groepen uit het westen van het land
vertegenwoordigt. Nu komen er
steeds bekendere bands naar
Hengelo. Johnny Kendall and the
Heralds op 4 september en Z. Z. en de
Maskers met zanger Bob Bouber
treden op 15 september op en zorgen
voor nog meer bekendheid. Tijdens dit
optreden wordt Bob Bouber (Z.Z.) met
veel gekrakeel uit de band gezet en
vanaf dat moment heet de band
simpelweg De Maskers. Tot in Amsterdam, Deventer, Arnhem en Zwolle is de Easy-Beat bekend en men komt in tientallen uit vele
plaatsen naar Hengelo. De vergunning loopt tot 12 uur ’s-nachts, wat betekent dat om kwart voor 12 het grote licht in de zaal aan
gaat. Dan moeten die bezoekers nog terug naar hun woonplaats en de treinen rijden dan niet meer. Maar gelukkig staan op het
perron in Hengelo altijd een aantal goederenwagons. Velen brengen de nacht door in die wagons en worden vroeg in de morgen
gewekt door nijdige spoorwegbeambten. Ook de muziekkoepel in het Prins Bernhard plantsoen doet geregeld dienst als
slaapplaats. Om die problemen te vermijden komen zo’n 20 Zwolse jongens iedere zaterdag met brommers naar Hengelo en
rijden diep in de nacht de 60 km naar Zwolle weer terug.
Vermakelijkheidsbelasting
Het entreebedrag voor de meeste bands ligt zo rond de 2 gulden. De kaartjes moeten worden ingekocht
bij de Gemeente Hengelo en zijn inclusief vermakelijkheidsbelasting. Overgebleven kaartjes kunnen weer
worden ingeleverd en de belasting daarvan komt terug. Derhalve is het een sport om zoveel mogelijk
kaartjes niet af te scheuren en weer in te nemen. Daarom post de overheid een controleur bij de ingang.
Zo lang die daar aanwezig is, worden de kaartjes netjes afgescheurd. Maar zo gauw hij weg is worden de
kaartjes in zijn geheel weer ingenomen. Maar de controleur is ook slim. Hij geeft aan dat hij tevreden is en
gaat weg. Maar medewerkers van de club weten dat hij dan een rondje loopt en opeens weer terug komt.
Daar wordt natuurlijk op geanticipeerd en de seintjes over zijn komst vliegen over en weer. Na dat tweede
bezoek komt de man niet weer, en dat weten de medewerkers van de club!
Beat oorlog
Publiek komt ook van over de grens. Bij hun eerste bezoek wil een Duitse groep jongeren de boel op
stelten zetten. De club kent echter een vaste groep zware plattelands bezoekers uit Losser en Glanerbrug
die kalm en langzaamaan de oproerkraaiers naar buiten werken. De Duitsers blijven komen, maar houden
zich in het vervolg gedeisd. Inmiddels is er in Hengelo een heuse beat oorlog ontstaan tussen de Easy-Beat en de Rootie-Tootie.
De Rootie trekt al enige jaren veel publiek met dixieland avonden en bekende Nederlandse artiesten. Omdat de Easy-Beat meer
jongeren trekt, besluit de Rootie om ook beat groepen te laten optreden. Daardoor ontstaat grote concurrentie die tot broodnijd
leidt. Er worden over en weer minder plezierige praatjes de wereld ingestuurd. Het Hengelose Dagblad wijdt er op 14 augustus
een hele pagina aan. Disk-jockey Gerard Smit van de Rootie laat wekelijks de plaat van de week door het publiek kiezen. Vlak voor
dat keuze moment roept Easy Beat medewerker Hans Kock een deel van het publiek van de Easy-Beat op om snel naar de Rootie
te gaan. Ze kiezen dan voor een plaat van de band die de week erop in de Easy-Beat optreedt, waardoor die de verkiezing wint.
Dat zorgt voor behoorlijk meer fans in de Easy-Beat, maar ook dat publiek van de Easy-Beat niet meer welkom is bij de Rootie.
Beat Nights
Tijdens de 4 daagse Hengelose kermis organiseert de club op 18 september voor
het eerst een zogenaamde Beat-Night. Deze duurt maar liefst tot 1 uur ’s-nachts.
Er treden 4 bands op, waaronder de favoriet van het Easy-Beat publiek, The
Moans. Volgens het verslag in het Hengelose Dagblad een woest stel met een
speelverbod in Gelderland. De overige hard-slaande bands (The Marquees, The
Falcons en The Roosters) zorgen voor een oververhit publiek. De 700 bezoekers
hebben tot gevolg dat er plasjes condenswater langs de randen van het toneel en
langs de muren ontstaan. Een hoogtepunt is op 23 oktober het optreden van The
Golden Earrings (met een s) met zanger Frans Krassenburg. Hun eerste single,
Please Go, is dan net een top-tien hit in Nederland. Er komen veel tieners op af.
Vanwege het succes wordt op zaterdag 27 november opnieuw een Beat-Night georganiseerd. Dit keer met 8 bands en als
publiekstrekker The Rattles, de meest geliefde band uit Duitsland. Er is vergunning voor een uur extra gekregen en zo duurt het
festival deze keer van 7 uur ’s-avonds tot 2 uur ’s-nachts. ’s Avonds is er een kakofonie van hysterisch gillende tieners, zoals de
krant de maandag erna schrijft. Het optreden van The Falcons is weer woest en ook de The Honest Men uit Enschede doen van
zich spreken.
Discotheek
Op 3 oktober organiseert de Easy-Beat de eerste zondagmiddag disco in de grote zaal van Deters. Plaatjes draaien op een pick-up
met 2 boxjes en een microfoon. Er komen 30 man op af, bijna
uitverkocht, zegt Pel Kotkamp. Het wordt nog eens geprobeerd,
maar de zaal is te groot en de club zoekt een alternatief. Hans
Borchert gaat in gesprek met mevrouw Falkmann van het
gelijknamige café aan het Burgemeester Jansenplein. Achter dit
café bevindt zich een geschikt prachtig klein zaaltje, de
voormalige Leeuwenbar. Het is als Cocorico-bar in gebruik als
sociëteit bij een Antilliaanse club. De omzet is niet de moeite
waard en mevrouw Falkmann zegt hun de huur op. Op zaterdagavond 4 december worden er
voor het eerst platen gedraaid door disc-jockey Pel Kotkamp. Weer op een simpele pick-up met 2
boxen geplaatst op een kledingkast. Erachter staat Pel op een lange tafel de platen te draaien.
Alleen iedere keer dat dansend publiek tegen de kast stoot, slaat de plaat krassend over. Als
oplossing worden 4 stalen veren onder de draaitafel geplaatst. Het wordt daardoor een
swingende pick-up, maar de grammofoonplaten slaan niet meer over. De eerste avond is het al
stampvol en de inhoud van de bar-kassa is navenant. Er wordt besloten om iedere woensdagavond, zondagmiddag en
zondagavond disco te houden. De club wordt geliefd en zit meestal vol.
Rootie Tootie uit het VIOS
Geschokt is Hengelo als op 29 december 1965 in de krant het bericht verschijnt dat The Elschot met de Rootie-Tootie het VIOS
gebouw aan de Beekstraat moet verlaten. De eigenaar van het VIOS heeft na onenigheid met Theo over het beleid hem na drie
jaar uit het gebouw gezet. Tot verbazing en woede van de Rootie leiders en medewerkers blijkt dat op 1 januari al een nieuwe
club in het VIOS begint. Deze club noemt zich de Trio-Club. De Rootie-Tootie zou ophouden te bestaan. Hans Borchert en Easy-
Beat medewerkers vinden dit te ver gaan. Theo Elschot en Hans besluiten een vorm van samenwerking aan te gaan. Zo vallen de
grootste concurrenten in elkaars armen. Maar tot een echte praktische samenwerking komt het niet.
Meer liveoptredens
De liveoptredens in Deters blijven uitstekend bezocht. Begin 1966 treden onder meer
op: ’s-werelds bekendste meidengroep The Liverbirds uit Engeland, The Bintangs uit
Beverwijk, The Mozarts uit Zwolle en voor de tweede keer The Honest Men uit
Enschede. Het hoogtepunt van de Easy-Beat Club is op 12 februari 1966 het optreden
van de zeer bekende Engelse band The Pretty Things. Ze staan onder meer bekend om
hun lange haren, de langste van alle beat groepen, en om hun rauwe harde muziek. In
het voorprogramma treden The Falcons op. De zaal is helaas half gevuld door barre
weersomstandigheden. Mogelijk speelt ook de entree van 7 gulden 50 een rol. De fans
van The Pretty Things moeten lang wachten op hun idolen. De band komt uiteindelijk pas rond 11 uur. De meeste bandleden
blijken dan nogal beneveld. Toch genieten de fans van hun wilde muziek.
Logo
Het logo van de club, een gestileerde kop van een beat-figuur met lang haar, prijkt elke vrijdag op de voorpagina van het
Hengelose Dagblad met de aankondiging van de band die zaterdags komt spelen. Zo ook voor het optreden van The Honest Men
op zaterdag 19 februari. Het is dan carnaval en de advertentie nodigt iedereen uit om gekostumeerd te komen. Het wordt een
gezellige avond met veel carnavalsvierders. Donderdag 10 maart is feest in heel Nederland. Prinses Beatrix trouwt met Claus. De
Easy-Beat viert dat met een sensationeel feestprogramma. Vanaf 3 uur ’s-middags tot 12 uur ’s-nachts treden vier bands in de
club op. The Moans, Just We, The New Sound Corporation en The Mozarts. Ze worden begeleid door het nieuwe dansballet van de
club, de Sexy ’66. Het dansen heet Shindig Dancing naar het Amerikaanse muziekprogramma Shindig dat op de t.v. te zien is. Een
primeur voor Nederland.
Hugg
Op 5 mei zijn The Moans weer terug in de club. In de pauze gaan de bandleden even
wat eten. Herman Brood blijft achter bij de instrumenten en raakt in gesprek met een
paar medewerkers van de club. Herman begint over zijn liefde voor de muziek van
Georgie Fame en van Booker T. and The M.G.’s, Jazzy Rhythm and Blues muziek die op
dat moment nog nauwelijks bekend is. Hij speelt een stukje van het nummer Green
Onions en het groepje raakt geïnteresseerd. Brood vraagt of ze even willen opletten
en gaat zelf wat eten. De medewerkers kunnen het niet laten om de instrumenten van
The Moans ter hand te nemen. Daarvan worden foto’s
gemaakt door Gerri Kotkamp, de vaste fotografe van de
club. Hans Kock, die zich Booker T. Kock noemt heeft de basgitaar gepakt, Fred Nagengast op drums
noemt zich Shotgun Freddy, Jacky Crama als vocalist noemt zich Little Muddy. Willem Bodewes neemt
de solo gitaar als Big Bill en Wim Kotkamp, die al Pel heet neemt plaats achter het orgel van Herman
Brood. Geen van allen is muzikant. Bij Muziekhuis Ter Horst wordt een oningevulde platenhoes
gevonden. Daarop wordt de naam aangebracht die voor de band is bedacht: R + B Group HUGG. Op de
hoes staan als titels Hugg Blues en Rhythm Killer. De
volgende dag wordt de hoes in de etalage van de platenwinkel gelegd. Ter Horst wordt
daarna regelmatig gevraagd door platenkopers wanneer die plaat nou eindelijk eens
wordt uitgebracht. Het weekend daarop wordt in de club reclame voor de plaat
gemaakt en roept Pel om dat de band Hugg zondagmorgen voor een optreden vertrekt
naar Appelscha. Fans die in de bus mee willen moeten zich verzamelen achter de disco
van de Easy-Beat. Helaas blijkt de band vlak voor vertrek opgeheven!
Hoe gaat het verder?
Vele landelijk bekende bands hebben nog in de Easy-Beat Club opgetreden. Zoals Les Baroques, The Motions, Rob Hoeke’s Rhythm
and Blues Group, De Maskers, The Outsiders met zanger Wally Tax met de langste haren van Nederland. De dan nog nauwelijks
bekende bluesband Cuby and the Blizzard treedt op 4 juni op. Dan moet Hans Borchert in militaire dienst. Er zijn nog een paar live
optredens met The Golden Earrings op 18 juni als allerlaatste. De dag er na is er nog disco in het Falkmann zaaltje. Daarna houdt
de club simpelweg op te bestaan. Na de zomervakantie begint The Cavern Club in Hotel Deters met disco van Pel. De zaal blijkt
echter te groot en de club verhuist naar café De Oude Molen aan de Oude Molenweg. In september begint Herbert Spier met The
Koala Beat Club in Deters. Met live bands en disco met de disc-jockey’s, Pel Kotkamp en Gertie Morsman. Gertie wordt later
bekend met de Hengelose band FAGHM. Theo Elschot begint in 1967 met disco in zaal Irene in Enschede en vraagt Pel om de
platen te draaien.
Het tijdperk van band optredens loopt af en de opkomst van discotheken begint.
Foto’s: Gerri Kotkamp
Home